Stress? Of geen stress?

Stress is zo’n gangbaar woord geworden dat het niet in aanmerking zal komen voor meest opvallende woord van het jaar. Zowat iedereen herkent het wel. En ja, ik zeker ook. Onderstaande tips zijn bekend maar zelf vergeet ik ze nog wel eens even.

Wat kun je doen aan stress? 

  • beweeg actief
  • leg je lat niet te hoog
  • luister naar muziek
  • lach wat vaker
  • knuffel een keer extra
  • neem jezelf (en anderen) niet te serieus

-Beweeg actief. Dat kan ook als je iets doet dat eigenlijk passief is. Fietsen op mijn hometrainer gaat prima terwijl ik televisie kijk. Mijn lesstof op geprinte A4-tjes bekijken gaat goed terwijl ik door de kamer wandel. Prima tip van mijn docente.

-Leg je lat niet te hoog: het hoeft niet perfect. Beginnen is altijd beter dan niks doen. Daarmee kom je niet ver. En zeg nou zelf: wie is echt perfect? En wat is perfect eigenlijk?

-Luister naar muziek: in de auto (kun je nog keihard meezingen ook), terwijl je huishoudelijke dingen doet, als je danst, of gewoon met enkel aandacht voor de muziek.

-Lach wat vaker: zie de humor in van dingen. Probeer eens te glimlachen aan de binnenkant van je mond. Dat voelt meteen anders. En het kan zelfs helpen echt te gaan lachen.

-Knuffel een keer extra: aangenaam fysiek contact maakt oxytocine vrij. Het knuffelhormoon geeft en brengt extra knuffels. Heerlijk toch. Gemasseerd worden helpt ook trouwens. Net als aaien bijvoorbeeld.

-Neem jezelf niet te serieus. Als je een ander bepaalde dingen niet kwalijk neemt, waarom jezelf dan wel? Gun jezelf dat wat je een ander gunt. En als je focust op wat bij die ander beter gaat dan bij jou, probeer daar dan van te leren. En een vaak minder gemakkelijke: blijf bij jezelf in plaats van aan te nemen dat wat ‘die ander zegt’ klopt. Je hebt zelf heel veel wijsheid in pacht. En jij mag net zo goed fouten maken, andere keuzes maken.

Heb een relaxte dag nog.

Jolanda. Verder met voeten. VoetreflexPlustherapie.
Herpen

Geef een reactie

Your email address will not be published.